Regelmatig krijgen wij de vraag waarom de Kaarten van Betekenis niet te koop zijn in ziekenhuiswinkels. Hier onze uitleg.
Kaarten van Betekenis zijn speciaal bedoeld om te versturen of te geven aan mensen met kanker of een andere ernstige ziekte. Het zou heel logisch zijn als ziekenhuiswinkels deze Kaarten in hun assortiment zouden opnemen. Dat was ook een grote wens van ons. Toch is daarvan geen sprake. Maar waarom niet? Op hoofdlijnen zijn er twee redenen voor.
Ziekenhuiswinkels bestaan in twee vormen. Als zelfstandig onderdeel van een ziekenhuis, of in combinatie met een deel catering, waarbij de winkels geëxploiteerd worden door een externe partij.
Sinds de Kaarten van Betekenis bestaan, hebben we een groot aantal ziekenhuiswinkels bezocht, met het verzoek de Kaarten op te nemen in de collectie. De ziekenhuiswinkels die een zelfstandig onderdeel van een ziekenhuis zijn, zeggen consequent ‘Nee’ tegen ons verzoek, met een verwijzing naar de afdeling die over de financiële administratie gaat: ‘Een ziekenhuiswinkel heeft geen prioriteit voor een ziekenhuis, dus moeten zij zo weinig mogelijk ‘last’ veroorzaken. Het betekent bij voorbeeld dat wij van de afdeling financiële administratie maar één leverancier van wenskaarten mogen hebben.’
Het personeel van ziekenhuiswinkels die geëxploiteerd worden door een externe partij, verwijzen bij vragen naar het hoofdkantoor. Dáár beslist men over het assortiment van de winkel. Navraag leerde ons dat dergelijke externe partijen contracten hebben met slechts één kaartenleverancier, en dat deze kaartenleverancier een monopoliepositie laat opnemen in het contract. Met andere woorden: kaarten van andere leveranciers zijn niet toegestaan.
Om die redenen kunnen mensen onze Kaarten van Betekenis niet in ziekenhuiswinkels tegenkomen. Wij vinden dat erg jammer, maar wij kunnen daar op korte termijn weinig tot niets in veranderen.